Sindicatul ROMATSA oferă într-un Comunicat de Presă detalii tehnice privind modul de operare al sistemului de avertizare prin satelit COSPAS-SARSAT




COMUNICAT DE PRESĂ: Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), din cadrul ROMATSA, solicită Ministerului Transporturilor să se pronunțe în cazul campaniei de denigrare a activității regiei autonome dusă în ultimele trei săptămâni de mass-media, potrivit unui comunicat al ATSR, remis luni Aviatia.ro.

Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania – ATSR din cadrul RA ROMATSA isi exprima prin prezentul comunicat dezamagirea fata de continuarea campaniei de denigrare a activitatii ROMATSA, cu atat mai mult cu cat persoanele invitate a se exprima in diverse emisiuni televizate nu au intotdeauna cunostintele si datele necesare pentru o corecta intelegere a informatiilor pe care le analizeaza.

In urma accidentului in care a fost implicata aeronava YR-BNP din data de 20.01.2014 s-a declansat automat o investigatie aeronautica sub coordonarea CIAS. Investigatia aduna informatii asupra tuturor CAUZELOR care au condus la producerea evenimentelor, rolul primordial al acestei investigatii fiind gasirea unor solutii pentru ca acest gen de evenimente sa nu se mai repete.

Impotriva salariatilor ROMATSA, in special a controlorilor de trafic, au fost facute afirmatii foarte dure in mass media, folosindu-se la adresa noastra tot felul de cuvinte jignitoare, incepand cu neglijenti si terminand cu criminali. In tot acest timp noi nu am avut posibilitatea practica de a ne apara in spatiul public, deoarece, atata timp cat exista o investigatie in desfasurare, orice comunicat de presa care ar contine elemente din cadrul investigatiei ar putea perturba activitatea comisiei.

Ne exprimam increderea ca raportul final al comisiei de investigatie va reflecta corect care erau atributiunile ROMATSA, atat in operatiunile de cautare, cat si in cele de salvare la fata locului. De altfel, pentru corecta informare a publicului, sugeram pe viitor prezentarea procedurilor operationale care indica rolul fiecarei institutii intr-o operatiune de asemenea amploare, inclusiv cine are rolul de coordonator al operatiunilor. De asemenea, solicitam Ministerului Transporturilor ca printr-un comunicat sa exprime un punct de vedere asupra tratamentului mediatic injust la care suntem supusi de trei saptamani.

Reamintim ca Echipamentul ELT (Emergency Locator Transmitter) are scopul de a permite detectarea, localizarea si identificarea vaselor si aeronavelor aflate in dificultate. Aceste echipamente pot emite semnale radio pe frecventele 121,5MHz si 406MHz. La ora actuala. emisia pe frecventa 406 Mhz este mijlocul standard ce ii permite ROMATSA identificarea locului unui accident aviatic. Aceasta frecventa este monitorizata de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT, care determina pozitia emitatorului si o transmite automat punctelor de contact. ROMATSA este punct de contact cu sistemul COSPAS-SARSAT (prin centrul de monitorizare de la Moscova) si primeste automat zeci de astfel de mesaje anual. Serviciul de furnizare al informatiei este gratuit si nediscriminatoriu, nefiind conditionat de plata unui abonament.

Astazi, 8 februarie, am avut regretul sa constatam ca, inca o data, a fost prezentat tendentios rolul ROMATSA (cu expresii de genul “o noua gafa de proportii a vinovatilor tragediei din munti” in conditiile in care nu au fost identificati niciun fel de vinovati) cu privire la un mesaj de alertare, de data aceasta de tip EPIRB (specific ambarcatiunilor maritime si fluviale), pe sistemul satelitar COSPAS-SARSAT in zona de responsabilitate a ISU Neamt. Evenimentul a scos in evidenta faptul ca sistemul de alarmare functioneaza, ca suntem conectati la el, subliniind rolul pe care il are ROMATSA in acest tip de situatii.

Pentru o mai buna intelegere, in seara de 05.02.2014, la ROMATSA s-a primit o avertizare initiala de la COSPAS-SARSAT MCC Rusia (nr.01690). S-a coordonat transmiterea acestor informatii catre autoritati si initierea “Incident” conform procedurilor existente, urmand ca dupa a doua trecere a satelitului, MCC Rusia sa stabileasca daca semnalizarea este reala sau nu, in baza unei localizari efectuate cu un grad mai ridicat de precizie.

Constatand ca unul din cele doua seturi de coordonate initiale se afla pe teritorul Romaniei, sa luat masura de a identifica zona/judetul implicat, acesta fiind judetul Neamt (47 06.2 N 025 57.2 E). Evenimentul a fost raportat imediat la COSU si ISU Neamt, mentionandu-se faptul ca probabilitatea ca acest set de coordonate sa fie real este de 50%. In jurul orei 22.43 s-a primit un mesaj de tip MIRROR care ne informa asupra faptului ca datele privind pozitia primite de la Doppler B (cele din Romania) au fost anulate (NIL/RESOLVED) pe cand celelalte coordonate (zona Nisa, Franta) sunt in continuare active.

In acest moment s-a sunat din nou la COSU anuntand ca actiunea in ceea ce ne priveste a fost anulata de catre MCC Rusia prin mesajul nr. 01691 cu rezolutia NIL/RESOLVED. Apoi a fost sunat ISU Neamt anuntandu-se continutul mesajului in vederea anularii oricarei actiuni ce ar fi fost intreprinsa pana in acel moment.

Pentru cei interesati sa inteleaga functionarea COSPAS-SARSAT, precizia si probabilitatea de eroare, recomandam citirea documentului de la http://www.sarsat.noaa.gov/406vs121.pdf

In lipsa semnalului ELT pe frecventa de 406 MHZ, in cazul tragicului eveniment din ziua de 20 ianuarie 2014, a fost imposibil de aplicat procedura de mai sus. Mentionam ca ROMATSA are statut de regie autonoma, autofinantata, de importanta nationala si nu primeste de la bugetul statului nicio suma pentru realizarea obiectivului de activitate sau pentru realizarea programului de investitii si dezvoltare. Dimpotriva, participa la realizarea bugetului de stat, prin sume importante, rezultate din taxele si impozitele pe care le platim.

Cu speranta ca rezultatele cercetarilor comisiilor de investigare vor fi puse la dispozitia publicului intr-un timp cat mai scurt, dorim sa multumim tuturor acelora care, in incercarea legitima de a informa publicul sau de a-si lamuri anumite aspecte, au avut o abordare echilibrata, bazata pe argumente.

Cu stimă,

Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR)

Prin Secretar,

Andreiaș PĂDURARU