Pilotul si salvamontistul Sorin Popa: „Poliția și IGSU au fost depășite de situație, noi cei de la SALVAMONT, am fost dați la o parte de către autorităti!”

 

Pilotul si salvamontistul Sorin Popa: „Politia si IGSU au fost depasiti de situatie, a existat o lipsa TOTALA de comunicare intre institutiile statului. Noi cei de la SALVAMONT Alba, am fost dati la o parte de catre autoritati! Cu toate ca aveam dotarea tehnica, cunostintele necesare!”

Pilotul si salvamontistul Sorin Popa a relatat despre actiunea de salvare a pilotilor si a pasagerilor aeronavei Britten-Norman BN-2 Islander YR-BNP, ca urmare a accidentului din ziua 20 Ianuarie 2014, petrecut in Muntii Apuseni. Va prezentam in continuare relatarea sa.

Nici nu stiu ce ce sa incep mai intai, probabil cel mai usor ar fi sa ma prezint. Ma numesc Sorin Popa, sunt membru Salvamont Alba si de vreo 3 ani am inceput zborul cu parapanta. Sunt un pasionat de IT si electronica si tot ceea ce inseamna Tech, si un fericit detinator de titulatura de inginer diplomat.

Luni noapte noapte am luat si eu parte la intreaga operatiune de cautare si salvare. O sa va povestesc, ce am trait, simtit si vazut eu!

Detin un GPS Garmin Etrex Venturer CX, cu harti actualizate, tweak-uite etc. Am investit mult timp (in 9 ani, de cand il am) citind mii de „kilometri” de forumuri ca si acesta (forumul de zbor liber „rofreefly”, n.red.), despre acest GPS, ca sa scot tot ce poate el sa dea mai bun. Deci este foarte preparat, si nu ma duc nici la WC fara el. Am avut destul de multe actiuni de cautare, unde l-am folosit si a salvat vieti! De cand m-am apucat de zbor, are locul lui sfant in cockpit.

Am fost anuntat la ora 16:16 minute, sunt domiciliat in municipiul Aiud din judetul Alba, la 141 de Km de satul Horea, asa ca drumul pana acolo necesita circa 2 ore, 2 ore si jumatate. La ora 16:50 paraseam orasul, si am gonit tot drumul pe ceata, precum Colin McRae, pe o ceata oribila. Am ajuns la aproximativ ora 19:00, sau foarte putin peste aceasta ora!

Primul lucru pe care am incercat sa il fac, ii sa aflu coordonate. Eram mai mult ca sigur ca intr-un astfel de incident aviatic, trebuie sa se stie cel putin coordonate. Cu toate ca pe drum le spuneam colegilor mei „ca sigur pana ajungem noi de la asa distanta, din Aiud, toata lumea este salvata etc”.

Odata ajunsi in zona unde s-a facut asa-zisa „Celula de Criza”, ne-am lovit de urmatoarele probleme:

1. PRESA NU A FACUT ALTCEVA DECAT SA NE INCURCE. S-A INTARZIA CEL PUTIN O ORA DIN CAUZA LOR (NE CEREAU SA LE CARAM OPERATORII CU MASINILE, etc)

2. POLITIA A FOST DEPASITA DE SITUATIE. TREBUIA IMPREUNA CU JANDARMII SA NU PERMITA ACCESUL FACTORILOR PERTURBATORI

3. IGSU DEPASITI DE SITUATIE, NU AM VAZUT PE UN CONDUCATOR CARE SA GESTIONEZE LOGIC SI COERENT SITUATIA

4. CEA MAI MARE SI CEA MAI GRAVA! LIPSA TOTALA DE COMUNICARE INTRE INTITUTIILE STATULUI TRIMISE SA ACTIONEZE

Noi cei de la SALVAMONT, am fost dati la o parte, cu toate ca aveam dotarea tehnica, cunostintele necesare! O targa speciala de transport costa 2 mii de euro, cele pe care le vedeti in filmarile de la televiziuni, si eu au preferat sa care accidentatii cu patura si doi pari de brazi, de catre padurari si jandarmi.

Multi dintre salvatorii montani sunt pregatiti in centrele SMURD ca sa devina si Paramedici, ca degeaba ajungi la accidentat si nu sti ca ii faci nimic. Noua ni s-a spus sa ne retragem cand eram la 10 minute de ei!

Cineva avea coordonatele exacte, am vazut si eu acum la televizor, dar noua ni s-a spus ca nu le au, si ca de la STS au stabilit un perimetru de cautare format din 3 coordonate, transformate de catre nu stiu ce specialist GIS!

Dupa ce m-am luptat 15 minute rugand in dreapta si in stanga, am reusit sa fac rost de 2 dintre ele! Le-am introdus in GPS, si am verificat daca au vreo logica. Intr-adevar imi indica un punct aflat la 13.8 Km de unde eram noi. Am luat 2 padurari care stiau zona cu ochii inchisi si am plecat! dupa doua ore de umblat s-a ajuns la concluzia ca acele coordonate furnizate de STS erau gresite, si n-am intors la locul unde am lasat masinile.

Intre timp am comunicate pe radio si pe telefoane cu colegii de la Salvamont Cluj, Bihor si Margau.

Toti am abordat cautarea din directii diferite, in asa fel incat sa cuprindem o zona cat mai mare de cautare, avand in vedere ca nu ne puteam baza pe coordonatele furnizate de STS.In acest timp mai multe persoane aveau informatii de care noi aveam nevoie dar au hotarat sa NU ni le furnizeze, si ma refer aici la Politie, care au trimis padurari in directia buna dar noua nu ni s-a comunicat. Inclusiv clubul de off-road a primit mai multe informatii decat noi.

La un moment dat tot convoiul de masini a plecat la vale, si padurarii care erau cu noi au luat legatura telefonic cu colegii lor care erau foarte aproape de avionul prabusit. De indata li s-au luminat fetele si au zis : „Stim unde is, si va putem duce pe un drum numa de noi stiut, ii periculos ca ii gheata, si ii drum forestier abrupt, dar daca reusim sa trecem de 4 puncte critice, atunci ajungem pe culmea dealului exact deasupra loc, si de acolo pe jos ajungem in 5 minute.”

Zis si facut, ne-am suit in masina (o Lada Niva Pick-up 4×4 cu reductor si diferential blocabil) si ne-am despartit de convoi, am urcat pe cel mai extrem drum pe care am urcat in viata mea, si la un moment dat din spate ne-au ajuns doua masini de la Transilvania Off-road, ne-au urmat o buna bucata de drum, si eram bucurosi ca au masini puternice si ne pot ajuta la transportul accidentatiilor, dar la un moment dat, s-au intors din drum, si nu i-am mai vazut!

La scurt timp ni s-a cerut sa ne retragem, cand eram la 10 minute de mers pe jos de locul accidentului! Cam asta ii pe scurt ce am trait eu si colegii mei!

Informatiile acestea sunt brute, imi pare rau ca nu am fost lasat sa imi fac ce am fost invatat sa fac! Iubesc ceea ce fac, puteti sa dati cu orice in mine sau Salvamont, dar am crescut in munte, am avut probleme, si mi-as fi dorit sa fi avut pe cineva ca si colegii mei, la care sa apelez in momentele alea critice, dar nu erau pe vremea aia. Facem tot ce facem din cauza ca, chiar vrem sa credem ca mai exista un pic de umanitate in tara asta si ca valorile umane le eclipseaza pe cele materiale.

Nu remuneratia ne tine in job-ul asta, si nu ne punem la bataie sanatatea si viata pt. un pumn de marunti, ci pentru ca ne place le vedem fetele fericite ale oamenilor pe care ii salvam. Si ii ajutam cu placere intotdeauna!

Nu vreau sa starnesc polemici, nu am energie necesara de risipit, au cei din presa, si cei care stau in studioul televiziunilor si nu au habar ce inseamna sa umbli noaptea prin zapada ud la
picioare, cu rucsac de 20 de Kg in spate incercand cu orice pret sa iti ajuti un seaman! Ca asa vrei si poti!

Eu is un salvamontist simplu care mi-am dedicat mai bine de 10 ani acestei activitati, am facut scoli peste scoli de tehnici de salvare, stiu cum sa folosesc un GPS…dar am fost pus intr-un beci langa papucii vechi nefolositori si eclipsat de intunericul prostiei!




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)