Există în România posibilitatea de a semnala anumite nereguli observate în zbor sau la sol?




Există în România posibilitatea de a semnala anumite nereguli observate în zbor sau la sol?

Există în România posibilitatea de a semnala anumite nereguli observate în zbor sau la sol?

Percepţia că piloţii nu sunt predispuşi greşelilor este naivă, în condiţiile în care această percepţie este incongruentă cu natura umană.

Piloţii fac greşeli, însă majoritatea greşelilor nu afectează siguranţa zborului. Autorităţile şi companiile aeriene trebuie să decidă dacă adoptă o atitudine punitivă sau dacă acceptă ideea că şi piloţii sunt oameni.

Autorităţile au tendinţa să adopte o atitudine de călău/judecător, pentru că pedepsirea piloţilor este soluţia simplă a unei probleme foarte complicate. În general, totuşi, greşelile piloţilor au tendinţa să fie doar partea operativă a unei probleme ce afectează întregul sistem.

Pedepsirea piloţilor aduce după sine rezolvarea unei situaţii particulare, însă nu este o soluţie menită să crească siguranţa zborului în întregul sistem. Trecând peste aceste rezolvări superficiale, o atitudine punitivă cauzează şi probleme de comunicare.

Evident, dacă un pilot consideră că o greşeala poate să îi afecteze cariera, atunci acesta are tendinţa să înceteze să-şi raporteze greşelile.

Dacă greşelile nu sunt raportate, atunci întregul sistem este compromis şi greşelile nu pot fi corectate înainte ca acestea să cauzeze un incident sau un accident.

În România, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) oferă piloţilor şi publicului oportunitatea de a semnala voluntar nereguli. Este o idee foarte bună, însă îmi pare…

Citește articolul complet pe Adevărul Online, în răspunsul de la întrebarea a 2-a.

Toate celelalte întrebări și răspunsuri ale rubricii ”Întreabă un Pilot” sunt disponibile aici.

*Aviatia.ro îți oferă ocazia să întrebi doi piloți români despre pilotaj, navigație și ale aspecte legate de zbor. Trimite întrebările tale la askthepilot@aviatia.ro

Vio Ludusan și Vladimir Stoicescu sunt deținători ai licențelor de tip CPL – Commercial Pilot Licence și au acumulat experiență de zbor pe aeronavele de tip Embraer 145, Citation X, Piper Warrior II-III, Piper Tomahawk, Piper Seminole, Cessna 172R/S/SP/RG Cessna Caravan, King Air 200, 1900, Learjet 35, Diamond(s), Cessna 172R și Beechcraft Baron.