Accidentul YR-BNP: Lipsa cunostiintelor de geometrie de clasa a 6-a, o explicatie a „coordonatelor false”, gresit interpretate de catre autoritati?





Lipsa cunostiintelor de geometrie de clasa a 6-a, o explicatie a „coordonatelor false”, gresit interpretate de catre autoritati?

S-a discutat si s-a scris foarte mult in ultimele zile, despre asa-zisele „coordonate false” transmise de catre medicul Radu Zamfir sistemului national unic pentru apeluri de urgenta 112, la scurt timp dupa accidentul aeronavei Britten-Norman BN-2 Islander YR-BNP in Muntii Apuseni, in ziua de 20 ianuarie 2014.  Iata in continuare o ipoteza sugerata de catre pilotul Daniel Matei, privind o posibila confuzie din partea autoritatilor si a echipelor de Cautare & Salvare, aparuta in conversia coordonatelor geografice, din grade cu zecimale in grade, minute si secunde.

NOTA: Articolul se bazeaza pe datele si informatiile care au fost facute publice pana in prezent, coroborate de catre autor, context in care autorul considera acest scenariu fiind doar o ipoteza, in acest moment, insa una plauzibila.

* Titlul articolului apartine redactiei Aviatia.ro si nu il implica pe autor.

CINE NU STIE TEORIE NU FACE DECAT SA SE AGITE… spunea un mare ganditor.

Despre cauzele tehnice/aeronautice ale accidentului, in urma caruia (atentie, nu am spus “in care”) si-au pierdut ieri viata doi oameni admirabili, nu este cazul sa ma pronunt eu, tocmai pentru ca sunt aviator si privesc aviatia intr-un mod profesional.

Insa, consider ca trebuie sa explic DE CE NU AU FOST GASITI MAI REPEDE, chiar daca autoritatile AU AVUT COORDONATELE GPS (geografice). Ce am sa va scriu, in continuare, sunt constatarile mele, rezultate in urma coroborarii datelor deja publice.

Deci: unul dintre medici a transmis coordonatele GPS generate de smartphone-ul sau. Telefoanele afiseaza coordonate GPS de tip decimal degrees/grade cu zecimale (gen: 45.456722 24.322443), adica precizie a gradului geografic la nivel de mai multe zecimale. Mai precis cu o eroare de maxim 5 (cinci) metri. Eroarea de 5 metri este generata doar de gradul de precizie al aparaturii dar este neglijabila (un autoturism normal are cam 5 metri lungime).

Problema este ca, totusi, cele mai utilizate sisteme/formate de afisare a pozitiei/coordonatelor sunt cele tip grade+minute+secunde (gen N44gr 57’ 50’’ E25gr 27’ 50’’) sau de tip grade+minute cu zecimale (gen N44gr 57.982’ E25gr 27.543’) adica la precizie de 3-4 zecimale ale minutului.

Ca sa precizez: un minut pe meridian este egal cu o mila nautica, adica 1,852 km sau 1850 m iar secunda, pentru ca este a 60-a parte din minut, este egala cu aprox. 30 metri.

PRACTIC, desi au avut coordonatele corecte, autoritatile nu au fost in stare sa le inteleaga pentru ca nu stiau teorie, nu stiau chestiuni elementare: anume aceea ca se pot exprima coordonatele geografice, pozitia, in mai multe moduri (la fel cum si un numar matematic se poate scrie in mai multe feluri gen 2=6/3 – fractie/raport). Poate ca daca ar fi primit coordonatele in sistemul banal, cel cunoscut de mai toata lumea, gen grade+minute+secunde, s-ar fi prins unde sa caute dar, asa, pentru ca ei au primit coordonatele exprpimate ca grade cu zecimale (ca asa le dau telefoanele!-trebuiau sa stie asta), chiar daca acele coordonate au fost extrem de precise, habar n-au avut ce sa faca cu ele, Dumnezeule! Au avut pozitia in fatza, pe hartie, si nu au stiut s-o citeasca!

Ori, pentru un echipaj de cautare-salvare de la ISU, Armata sau Jandarmeria Montana, utilizarea aparatului GPS, comutarea sa in diferitele formate de afisare a coordonatelor si, in sine, citirea/intelegerea coordonatelor geografice trebuie sa fie lucruri elementare. Cum se fac angajarile in institutiile astea, cum se fac training-urile si care este preocuparea lor in a se pregati? Ei nu au stiut chestiuni elementare, nu au vazut ceea ce era in fata lor, fir-ar sa fie!

Ma mai intreb: s-a gandit cineva sa transmita coordonatele catre ROMATSA sau AACR pentru ca, daca s-ar fi facut asta, cei de acolo (cu exceptia celor numiti politic sau in sistemul spaga pentru dregatorie), cei profesionisti, si-ar fi dat seama si ar fi tradus si retransmis pozitia geografica si pe intelesul incompetentilor.

In cazul de fata, a sti sau a nu sti teoria, la nivel elementar, a facut, in mod tragic, diferenta dintre viata si moarte. Daca, macar unul, din toata echipa aceea institutionala inutila, ar fi pus, vreodata, mana pe manualul unui GPS (ca doar le au in dotare) si chiar l-ar fi citit, si-ar fi dat seama ca acele coordonate erau corecte si chiar foarte precise si ar fi ajuns la ei in mai putin de o ora. Asa, insa, au ajuns in 6-7, timp in care au bajbait aiurea. Noroc cu padurarul care s-a dat jos din pat si a plecat in padure sa-i caute altfel, poate, erau toti morti acum. Meritul gasirii este doar al sau, altfel autoritatile nu-i gaseau decat a doua zi si cine stie daca mai era vreunul in viata.

Doi oameni au murit pentru simplul fapt ca niste incompetenti isi iau salariul degeaba si nu au catadicsit sa puna mana pe carte sa invete niste lucruri elementare si pe care erau datori sa le stie.

Poate asa vor pune mana un pic pe carte si, alta data, vor ajunge in timp util pentru ca, de data asta, au murit, in mod inutil, doi oameni admirabili care, altfel, aveau, poate, toate sansele sa traiasca.

Si, nu uitati: Cine nu stie teorie nu face decat sa se agite. Tocmai s-a demonstrat!

Nota redactiei: Notiunile de grade, minute si secunde si conversia lor, se predau in clasa a 6-a primara. Medicul Radu Zamfir a declarat: „Nu ştiu nimic despre trimiterea unor coordonate false.”