DESCARCĂ ȘI CITEȘTE RAPORTUL PRIVIND ZBORUL MH370

Zborul Malaysia Airlines MH370: A fost publicat RAPORTUL privind dispariția aeronavei Boeing B-777


Raportul oficial al anchetei legate de dispariția aeronavei care opera zborul Malaysia Airlines MH370, în luna martie a anului 2014, nu a ajuns la concluzii clare cu privire la o cauză bine determinată, definitivă și irefutabilă, însă autoritățile aeronautice malaeziene au stabilit faptul că modificarea traiectoriei de zbor, cel mai probabil nu a fost provocată de către o funcționare anormală a anumitor sisteme aflate la bordul aeronavei, ci mai degrabă ca urmare a intervenției directe a factorului uman, cel puțin într-o anumită măsură.

„Ar trebui admis faptul că există o lipsă semnificativă de dovezi disponibile echipei de investigații, pentru a determina cu certitudine motivele pentru care aeronava a deviat de la ruta descrisă în planul de zbor depus”, a evidențiat raportul. „Cu toate acestea, schimbarea traiectului de zbor a fost probabil rezultatul unor comenzi manuale și nu cauzată de către sistemele automate.”

Aeronava Boeing 777-200ER, care transporta 12 membri ai echipajului și 227 de pasageri, a deviat de la planul de zbor depus inițial, la aproximativ 40 de minute după decolare. Imediat după transferul de rutină dinspre controlul traficului aerian din Malaezia către ATC-ul vietnamez, transponderul aeronavei a încetat să mai emită, din motive necunoscute, ceea ce a dus la dispariția avionului de pe ecranele radar ale ATC-ului. Cu toate acestea, alte radare civile precum și cele militare au surprins modificările apărute pe traiectoria zborului după ce avionul malaezian a trecut peste punctul de parcurs AGARI, arătând un ușor viraj spre dreapta, unul brusc spre stânga peste Malaezia peninsulară, urmat de un alt viraj spre dreapta, la sud de Insula Penang spre nord-vest și ulterior un ultim viraj către sudul Oceanului Indian.

În ciuda afirmației conținute în Raport, că simpla defectare a unor sisteme de bord nu ar fi putut să producă modificări semnificative ale traseului de zbor, nu s-a putut prezenta nicio dovadă privindu-i pe comandant sau pe copilot în ceea ce privește orice fel de probleme personale care ar putea sugera un act intenționat de sinucidere. Anchetatorii nu au descoperit niciun motiv de stres financiar sau faliment personal iminent, niciun fel de achiziții noi sau adiționale de asigurări de viață sau schimbări comportamentale ieșite din comun. Toate comunicările de radio efectuate de către cei doi piloți cu controlorii de trafic aerian s-au conformat procedurilor de rutină și nu au evidențiat niciun stres sau anxietate nervoasă.

În același timp, documentele furnizate de către departamentul tehnic al companiei nu au indicat nicio întrerupere sau erori în operațiunile de întreținere a aeronavei, cu excepția unei baterii expirate, mai exact bateria balizei localizatorului subacvatic instalat în înregistratorul de date de zbor. „Deși nu se poate exclude în mod concludent faptul că o defecțiune a aeronavei sau a unui sistem de bord a reprezentat cauza dispariției, în baza dovezilor limitate disponibile, devine mult mai probabil faptul că pierderea comunicațiilor (VHF și HF, ACARS, Satcom și transponder) înainte de schimbarea traiectului de zbor, se datorează faptului că sistemele respective au fost oprite manual sau decuplate de la sursele lor de alimentare sau, în plus, în cazul celor VHF și HF, neutilizate de către piloți, fie în mod intenționat, fie datorită altui motiv, necunoscut”, a mai subliniat raportul.

Operațiunile de căutare desfășurate în sudul Oceanului Indian, și care au durat timp de patru ani, nu au reușit să localizeze epava principală a avionului, deși anumite fragmente – cel mai probabil provenind de la zborul MH370 – au fost găsite la nord de coasta de est a Tanzaniei și la sud de coasta de est a Africii de Sud. Deși recuperarea unor fragmente aparținând interiorului cabinei sugerează că avionul probabil s-a rupt în bucăți, anchetatorii nu au putut aduna suficiente dovezi pentru a determina dacă acesta s-a dezintegrat în aer sau după impactul dur cu suprafața oceanului.

Raportul a concluzionat faptul că, fără beneficiul examinării directe a epavei aeronavei și a informațiilor conținute în datele de zbor înregistrate de către sistemele CVR și FDR, anchetatorii nu au putut identifica nicio avarie majoră și plauzibilă a aeronavei sau a sistemelor sale de bord care să ducă la mai întâi la dezactivarea sistemelor de comunicații, apoi la devierea de la ruta planificată de zbor și apoi, în final, la traiectoria inexplicabilă urmată ulterior. Cu toate acestea, Raportul a mai spus că aceeași lipsă de dovezi concludente, înseamnă și că anchetatorii nu pot elimina definitiv ipoteza unei defecțiuni catastrofale a sistemelor de bord respective și nu pot exclude nici posibilitatea intervenției din partea unor terți.

Raportul de 1.500 de pagini poate fi descarcat la:
http://mh370.mot.gov.my/MH370SafetyInvestigationReport.pdf

Cele 8 Anexe ale raportului sunt disponibile la:
http://mh370.mot.gov.my/appendix.html

 




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)