”Pan-Pan” sau ”Mayday”, cuvintele din căști ce produc coșmar oricărui controlor de trafic aerian




turn_control_trafic_aerian

Meseria de controlor de trafic aerian pare că este cea mai stresantă din lume, dar și foarte bănoasă cu salarii de mii de euro. Coșmarul oricărui controlor de trafic este să audă în căști cuvintele ”Pan-Pan” sau ”Mayday”. În România, un controlor de trafic din Turnul Otopeni ajunge să dirijeze în două ore în jur de 35 – 40 de avioane în perioada de vârf, decolare-aterizare, în condițiile în care numărul aeronavelor care au survolat România anul trecut a ajuns la 631.000, cu 10% mai multe decât în 2014. Astfel, el ajunge să aibă pe mână, în fiecare clipă, viețile a sute de oameni aflați în avioanele pe care le dirijează. Citește articolul întreg pe Agerpres

„Statisticile arată că 631.000 de avioane au survolat România anul trecut, inclusiv cele militare, și au fost dirijate. Când militarul zboară ca și civilii, avioanele sunt dirijate de noi, dacă zboară în spațiile lor rezervate, în poligoane, sunt dirijate de ei. Asta înseamnă 1.800 media pe zi. Însă, cea mai încărcată lună a fost august, cu vreo 2.300 de avioane pe zi: concedii, multe chartere. Perioada de vârf o constituie lunile iulie și august. În 2015, a fost în august. În 2014 a fost sfârșitul lui iulie. Față de 2015, numărul aeronavelor a crescut cu 10% și la rută și la survol. În 2015 au fost 631.000”, spune Vasile Țocu, directorul Turnului de Control Otopeni.

Coșmarul controlorului de trafic este să audă în căști cuvintele ”Pan-Pan” sau ”Mayday”. „Sunt două nivele de urgență pe care pilotul le transmite. Este unul pe care îl transmite cu ‘Pan-Pan’ și înseamnă ‘am o situație de urgență, fiți pe fază’, iar ‘Mayday’ este o situație de pericol iminentă, e grav. Când auzi ‘Pan-Pan’ deja ai o problemă foarte mare, iar la ‘Mayday’ te aștepți la ce-i mai rău. ‘Pan-Pan’ înseamnă alertă, alertează deja și aeroportul ca să ajutăm echipajul la aterizare, iar ‘Mayday’ este atunci când pericolul este iminent, când se poate întâmpla orice. De exemplu, avionul decolează, lovește o pasăre, motorul ia foc, este ‘Mayday’ pentru că în timpul când vine la aterizare poate chiar să explodeze”, spune acesta. Citește articolul întreg pe Agerpres

Un controlor de trafic aerian are nevoie de ani de pregătire, însă aceasta nu se oprește la un moment dat. De asemenea, are nevoie de abilități speciale, așa că nu oricine poate deveni controlor de trafic aerian. În plus, vârsta maximă pe care o recomandă Gheorghe Marin, supervizorul simulatorului TWR Otopeni, pentru a încerca să devii controlor de trafic este 27 — 28 de ani.

„Anul trecut, am avut disponibile 44 de locuri pentru controlori de trafic aerian. S-au înscris 1.600 de persoane, dar au trecut testele doar 17. Încă mai avem nevoie de personal. Avem nevoie de oameni la ROMATSA, controlori de trafic”, afirmă Gheorghe Marin. Citește articolul întreg pe Agerpres