Cum se Depune, Acceptă și Transmite un Plan de Zbor în România? (în atenția piloților de Aviație Generală)




Plan de zbor

Profesioniștii de aviație ai ARO Briefing Otopeni ( ARO – Air Traffic Services Reporting Office), alături de AOPA România (Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave din România) și RATCA (Asociația Controlorilor de Trafic din România) a demarat o campanie națională sub motto-ul ”Educație prin Informație” prin care își propune să reamintească piloților de aviație generală regulile de bază în completarea corectă a unui plan de zbor, să explice noile reglementări aplicabile, să arate și să explice greșelile frecvente și modul de evitare a acestora.

O preocupare majoră pentru ARO Briefing Otopeni este creșterea calității serviciilor oferite partenerilor și colaboratorilor, profesioniștii din industria aeronautică.

În anul 2015,  ARO Briefing Otopeni a verificat, corectat și transmis un numar de 14.572 de planuri de zbor (FPL) din care:
– 1.671 planuri de zbor de tip IFR (Instrument Flight Rules)
– 12.577 planuri de zbor de tip VFR (Visual Flight Rules)
– 166 planuri de zbor de tip IFR/VFR
– 158 planuri de zbor de tip VFR/IFR

Deasemenea, ARO Briefing Otopeni a transmis 5.281 de mesaje asociate planului de zbor:
– 857 de mesaje ARR (Mesaj de aterizare)
– 455 de mesaje DEP (Mesaj de plecare)
– 1.026 de mesaje CNL (Mesaj de anulare a planului de zbor/FPL)
– 2.412 de mesaje DLA (Mesaj de intarziere)
– 531 de mesaje CHG (Mesaj de schimbare)

 

S-au procesat si transmis 46.565 de Buletine de Informare înaintea zborului.

În sensul campaniei naționale ”Educație prin Informație”, în data de 7 aprilie ARO Briefing Otopeni a participat la Partea a I-a a Seminarului de Planificare a Zborului organizat de către AOPA România în colaborare cu RATCA, seminar în care a fost începută prezentarea planurilor de zbor (FPL) și PIB (Pre-flight Information Bulletin).

Pentru a transmite informația unui public cât mai larg, ARO Briefing Otopeni a decis să înceapă promovarea aceastei campanii și în mediul online. În discuțiile informale cu reprezentanții AOPA România și cu piloții participanți la seminar s-a hotărât transmiterea periodică, piloților și tuturor persoanelor interesate, informații utile și recomandări practice despre modul de completare a planului de zbor, cele mai frecvente erori si modul de evitare a acestora, noutăți legislative, resurse utile, etc.

Pentru recomandări si sugestii ARO Briefing Otopeni vă așteaptă pe https://www.facebook.com/arobriefingotopeni/Orice alte organizații interesate să colaboreze cu ARO Briefing Otopeni în cadrul unor seminarii educaționale, sunt invitate să contacteze acest departament.

Aviatia.ro, pentru care promovarea siguranței zborului în cadrul Aviației Generale din România a reprezentat încă din prima zi o prioritate absolută, se alătură cu entuziasm acestei inițiative lăudabile care aduce împreună piloții privați și profesioniștii spațiului aerian național.

Prin urmare, vă prezentăm în continuare, în colaborare cu ARO Briefing Otopeni, partea a I-a a procedurii de depunere a Planului de Zbor

PLANUL DE ZBOR DEPUS (FPL) – Partea a I-a

Depunere, Acceptare, Transmitere

DEPUNERE

Când ?

Înainte de efectuarea :
• Oricărui zbor sau porţiuni dintr-un zbor căruia urmează să i se asigure servicii de control al traficului aerian;
• Oricărui zbor IFR în interiorul unui spaţiu aerian consultativ;
• Oricărui zbor în interiorul unor zone desemnate sau către zone desemnate sau de-a lungul unor rute desemnate de autoritatea competentă, pentru a facilita furnizarea serviciilor de informare a zborurilor, de alarmare şi de căutare şi salvare;
• Oricărui zbor în interiorul unor zone desemnate sau către zone desemnate sau de-a lungul rutelor desemnate de autoritatea competentă, pentru a facilita coordonarea cu unităţile militare competente sau cu unităţile de servicii de trafic aerian din statele adiacente în vederea evitării eventualei necesităţi de interceptare în scopul identificării;
• Oricărui zbor care traversează graniţele internaţionale;
• Oricărui zbor prevăzut să se defăşoare pe timpul nopţii, dacă se părăseşte vecinătatea unui aerodrom.(Conform Reg. UE 923/2012)

Pentru a facilita furnizarea serviciilor de informare a zborurilor, de alarmare şi de căutare şi salvare, se recomandă transmiterea unui plan de zbor pentru orice zbor efectuat în spaţiul aerian de clasă G – conf AIP România ENR 1.10-1(2)

Unde ?

La ARO/Briefing responsabil care deserveşte aerodromul de plecare sau în cazul zborurilor VFR care pleacă de pe un aerodrom necontrolat , la cea mai apropiată dintre unităţile ARO/Briefing, adică la:

ARO/Briefing Bucureşti Otopeni pentru aeroporturile: LRBC, LRBM, LROP, LRBS, LRCL, LRCV, LRIA, LROD, LRSM, LRSB, LRSV, LRTM
ARO/Briefing Timişoara pentru aeroporturile:LRAR, LRTR
ARO/Briefing Constanţa pentru aeroporturile:LRCK, LRTC

ARO/Briefing Bucureşti Otopeni:
Telefon : 021 – 2032.122, 021 – 3114.315
Telefon/fax : 021 – 2032.127, 021 – 3114.316
ARO/Briefing Constanţa:
Telefon/fax : 0241 – 742.158
ARO/Briefing Timişoara:
Telefon/fax : 0256 – 494.034

În cazul în care pe aerodromul de plecare nu este stabilită o unitate ARO/Briefing, planul de zbor completat de pilotul aeronavei sau de reprezentantul desemnat al operatorului de aeronavă, este transmis la unitatea ARO/Briefing responsabilă cu ajutorul facilităţilor (intranet, fax) puse la dispoziţie de ROMATSA în amplasamentele self-briefing.

sau

În timpul zborului către unitatea de servicii de trafic aerian – Conform Reg. UE 923/2012

Cu cât timp înainte?

Cu cel puţin 60 de minute înainte de decolare – Conform Reg. UE 923/2012
Cu cel puţin 3 ore înainte de ora estimată de punere în mişcare(EOBT) pentru zborurile care pot fi subiectul unor măsuri ATFM
• Pentru orice zbor IFR sau VFR, planul de zbor nu trebuie să fie transmis cu mai mult de 120 ore înainte de ora estimată de punere în mişcare (EOBT)

Dacă este depus în timpul zborului , la o oră care să asigure primirea acestuia de către unitatea de servicii de trafic aerian corespunzătoare cu cel puţin 10 minute înainte de ora la care se estimează că aeronava va ajunge la:
• punctul prevăzut de intrare într-o regiune de control sau într-o regiune consultativă;
sau
• punctul de traversare a unei căi aeriene sau rute consultative.

În scopul obţinerii aprobării pentru traversarea unui spaţiu aerian controlat sau pentru aterizarea pe un aerodrom controlat, echipajul unei aeronave care efectuează un zbor VFR poate transmite din zbor, către unitatea ATS competentă, un plan de zbor simplificat.

Nu este necesară completarea unui formular FPL, iar unitatea ATS competentă nu are obligaţia de a retransmite datele acestuia – Conform pct. 3.3 din RACR-RA introdus cu Ordinul 276/2010

Cum ?

• Planul de zbor se poate depune direct la unitatea ARO/Briefing de pe aeroporturile LROP, LRCK, LRTR de către pilot sau reprezentantul desemnat al acestuia.
Prin internet accesând site web : http://flightplan.romatsa.ro Planurile de zbor depuse prin internet sunt recepţionate la unitatea ARO/Briefing Bucureşti Otopeni pe imprimantă
Prin AFS sau fax în următoarele condiţii:
• Operatorul aeronavei poate fi identificat (adresa AFTN aparţine acestuia sau reprezentantului desemnat al acestuia, fax-ul are antetul/numărul şi identificarea operatorului aeronavei sau a reprezentantului desemnat)
• Pilotul aeronavei sau reprezentantul desemnat al operatorului de aeronavă utilizează facilităţile self-briefing puse la dispoziţie de ROMATSA
• Decolarea, sau în cazul zborurilor cu escale, prima decolare, se face de pe un aeroport din România
• Formularul transmis prin fax este completat pe un formular plan de zbor ICAO, este lizibil şi complet, şi solicitaţi ulterior de la ARO/Briefing confirmarea acceptării planului de zbor
• Mesajul recepţionat prin AFS este complet şi corect din punct de vedere sintactic
Prin telefon, la cea mai apropiată unitate ARO/Briefing numai dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
• aeronava execută un zbor VFR/GAT intern pe timp de zi;
• aeronava decolează de pe un teren sau o suprafaţă de apă, unde nu sunt disponibile alte mijloace de comunicaţie (AFTN, fax sau conexiune la internet)

ACCEPTARE:

Unitatea ARO/Briefing care primeşte un plan de zbor sau o modificare la un plan de zbor depus trebuie:
a) să verifice conformitatea cu cerinţele stabilite pentru format şi date;
b) să verifice dacă este complet şi, în măsura în care este posibil, acurateţea;
c) să ia măsuri, dacă este necesar, pentru ca planul să devină acceptabil serviciilor de trafic aerian;
d) să notifice originatorului acceptarea planului de zbor sau a modificărilor la planul de zbor iniţial.

Se verifică din punct de vedere al formatului cât şi al corectitudinii completării câmpurilor în conformitate cu PIAC-ATS, planurile de zbor depuse pentru:
a) zborurile IFR/GAT cu plecare din România;
b) zborurile IFR/GAT cu plecare din zona IFPS; şi
c) zborurile VFR cu plecare din România.

Se verifică numai din punct de vedere al formatului standard în conformitate cu prevederile PIAC-ATS, planurile de zbor depuse pentru:
a) zborurile IFR/GAT cu plecare din afara zonei IFPS şi
b) zborurile VFR cu plecare din afara României.

TRANSMITERE:

Unităţile ARO/Briefing transmit planurile de zbor pentru zborurile VFR cu decolare de pe un aerodrom din România unităţilor ANS afectate de aceste zboruri.
Unităţile ARO/Briefing transmit planurile de zbor pentru zborurile VFR cu decolare din afara României unităţii ANS responsabile pentru aerodromul de decolare.