Și-a pierdut viața de pilot profesionist romantismul și ”rozul” cu care a ”pictat-o” societatea?

„Absenţa din familie” pare a fi cea mai urâtă parte a meseriei de pilot profesionist…

Unul dintre cititorii Aviatia.ro a adresat recent următoarea întrebare în cadrul rubricii ”Ask the Pilot”: ”Pentru multe persoane, meseria de pilot pare a fi o meserie de vis. Aş vrea să ştiu care sunt părţile urâte sau neplăcute ale meseriei?

Răspunsul oferit de către piloții CPL Vio Ludusan și Vladimir Stoicescu este posibil să nu fi fost cel așteptat:

[…] Salariul/Partea financiară

Percepţia este că piloţii sunt plătiţi foarte bine. Acest lucru este adevărat, însă este valabil doar pentru piloţii cu multă vechime ce lucrează pentru o companie renumită. Din nefericire, pentru începători, salariile sunt destul de mici comparativ cu costul de zi cu zi.

Având în vedere că de multe ori piloţii sunt nevoiţi să locuiască în oraşe mari, de unde zboară companiile de transport, cheltuielile sunt şi ele mult mai ridicate. Intrarea pe piaţă a companiilor low-cost a oferit oamenilor posibilitatea să zboare mai des, însă, pentru piloţi şi angajaţi în general, existenţa acestor companii nu este neapărat benefică.

Piloţii ce lucrează pentru companiile low-cost sunt mult mai prost plătit decât piloţii ce lucrează pentru companii de prestigiu. Există multe companii cu renume ce delegă o parte din zbor unor companii mai mici.

Pasagerii cred că ei zboară cu o companie de renume, însă zborul nu este de fapt operat de compania mama. Zborul este operat de companii mai mici ce sunt contractate pentru a oferi acest serviciu la un preţ mai scăzut. Nu spun că aceste companii oferă servicii de proastă calitate sau că siguranţa zborului este afectată, spun doar că angajaţii acestor companii sunt plătiţi mult mai prost decât piloţii companiei mama. Este adevărat că mulţi piloţi nu au ales această meserie doar pentru beneficiile financiare, ci din pasiune, însă pasiunea nu pune mâncare pe masă. Toţi vrem să putem oferi familiilor noastre un nivel de trăi decent, siguranţa financiară este foarte importantă.

Programul de zbor

Pentru cei ce reuşesc să se angajeze, primii ani sunt destui de grei. O mare problemă este programul de zbor, pentru că majoritatea operatorilor aerieni folosesc un sistem bazat pe vechime pilotului în cadrul companie. Piloţii seniori primesc prioritate, deci noii piloţi vor lucra weekend-uri, sărbători şi aşa mai departe.

După părerea mea, „absenţa din familie” este cea mai urâtă parte a meseriei. În timp ce scriu acest articol mă aflu într-o cameră de hotel din Ottawa şi pot spune că în ultimele trei săptămâni mi-am văzut fetiţa şi soţia o singură dată, pentru doar şase ore, înainte să fiu chemat iarăşi la muncă. A trebuit să-l înlocuiesc pe un coleg bolnav.

Poate că exemplul meu nu este ceva comun, dar în medie piloţii sunt foarte des plecaţi de acasă. Absenţa din viaţa de zi cu zi a familiei este un lucru greu de acceptat.

Sănătatea şi testele medicale Licenţa de pilot, miile de ore de zbor şi anii de experienţă nu au nicio valoare, dacă pilotul şi-a pierdut licenţa medicală.

În fiecare an pentru unii piloţi, pentru alţii la fiecare şase luni, suntem obligaţi să facem controale medicale. În plus, suntem testaţi anual în simulator şi dacă nu trecem această evaluare riscăm să ne pierdem licenţa şi meseria. În încheiere vreau să punctez că obstacolele şi greutăţile, pe care le înfruntăm ca piloţi, fac ca această meserie să nu fie atât de „frumoasă” precum cred cei din afară.

Într-adevăr, meseria are şi pârtiile ei frumoase, însă familia şi viaţă de zi cu zi este mai importantă decât cariera. Sacrificiul trebuie făcut, dar trebuie să şi ştim când să spunem: „Stop! Deja mi se cere prea mult”. Dacă vreţi vreodată să aflaţi cât de mult îşi iubeşte un pilot meseria, trebuie doar să-l întrebaţi: „Doriţi să ajungă şi copilul dumneavoastră pilot?” Din experienţa mea, mulţi piloţi nu îşi încurajează copiii să devină aviatori, pentru că această carieră nu mai este ce a fost cândva.” […]

Citeste articolul complet AICI,  în ziarul ”Adevărul” la rubrica ”Întreabă un Pilot”

Vio Ludusan și Vladimir Stoicescu sunt deținători ai licențelor de tip CPL – Commercial Pilot Licence și au acumulat experiență de zbor pe aeronavele de tip Embraer 145, Citation X, Piper Warrior II-III, Piper Tomahawk, Piper Seminole, Cessna 172R/S/SP/RG Cessna Caravan, King Air 200, 1900, Learjet 35, Diamond(s), Cessna 172R și Beechcraft Baron.




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)