O aeronavă de tip Airbus A380-800 aparținând companiei British Airways a aterizat recent pe Aeroportul Heathrow (IATA: LHR, ICAO: EGLL) având una dintre roțile trenului de aterizare puțin…”pătrată”.

Evenimentul este neobișnuit, forma aproximativă de pătrat a uneia dintre cele 22 de roți ale Airbus-ului provocând stupoarea personalului de la poarta de sosire, zborul British Airways aterizând la Londra după aproximativ 13 ore de la decolarea din Hong Kong.

Piloții au raportat faptul că la scurt timp după decolare instrumentația de bord a produs o avertizare privind presiunea incorectă la una dintre roți.

Estimând că incidentul este minor, echipajul a decis să continue zborul neîntâlnind nici o dificultate în cursul aterizării pe Heathrow, pe pista 09L.




Până în prezent nimeni nu a putut oferi o explicație exactă privind cauza acestui fenomen neobișnuit de deformare, mai mulți experți admițând că nu pot înțelege exact cum s-a putut întâmpla incidentul.

Un oficial al Autorității Aeronautice Civile britanice a descris la rândul său incidentul drept ”curios”. „Nu am mai văzut niciodată așa ceva”.

Kumar Mysore, membru al prestigioasei Royal Aeronautic Society, a încercat să ofere totuși o posibilă explicație:

”Efectul este similar aceluia când încercăm să deformăm o brățară de cauciuc aplicând forțe de diferite intensități, până când deformarea devine irevesibilă. În acest caz, s-a întâmplat ca deformarea să producă o formă pătrată, ca rezultat al modului în care greutatea aeronavei A380 este distribuită pe roți. Cel mai probabil roata era încă rotundă în momentul impactului cu pista și în timpul rulajului la sol; este imposibil ca ea să se fi învârtit având patru colțuri. Roata a căpătat această formă bizară după ce aeronava s-a oprit la poarta de sosire. Greutatea la un avion de tip Boeing 747 este distribuită însă diferit pe roți, nu cred că ar fi putut rezulta așa ceva, nu această formă oricum.”

”Motivul pentru care dezumflarea a luat o formă atât de ciudată ar putea fi supraîncălzirea frânelor, care la rândul său a provocat creșterea presiunii în anvelopă provocând o explozie, dar nu este ceva sigur ci o simplă ipoteză, piloții ar fi primit cred o avertizare privind temperatura ridicată a sistemului de frânare.” a mai adăugat Mysore în explicațiile oferite jurnaliștilor britanici.

O altă ipoteză lansată în spațiul public este aceea că roata a început să se dezumfle în momentul în care aeronava Airbus zbura deja pe rută la altitudine mare, presiunea exterioară fiind semnificativ mai scăzută decât la sol, iar odată aeronava aterizată presiunea atmosferică externă mai ridicată a ”strivit” practic roata, obligând anvelopa să ocupe un volum mai mic, care s-a întâmplat să fie ”pătrățos”.