(AUDIO) Cum și-a anulat zborul Air France 1889 decolarea de pe Aeroportul Otopeni, din cauza unui ”flameout” la unul dintre motoare

Cursa Air France 1889 din ziua de 27 ianuarie a.c., de pe ruta OTP-CDG, a fost nevoită să își anuleze decolarea ca urmare a unor probleme tehnice apărute la unul dintre motoare. Avionul trebuia să decoleze la orele 3:10 PM (ora Bucureștiului), aterizarea la Paris pe Aeroportul Charles de Gaulle fiind prevăzută pentru ora 5:20 PM, ora Parisului.

Aviatia.ro a intrat în posesia unei înregistrări audio care conține convorbirilor purtate între piloții francezi și turnul de control al Aeroportului Henri Coandă București-Otopeni. Durata totală a înregistrării audio este de 31 de minute și 36 de secunde, iar dialogul piloți – ATC este cuprins între minutul 11:00 și minutul 23:00.

Inițial, controlorul de trafic aerian român a comunicat aeronavei să se alinieze și să aștepte la pragul pistei 08L. Câteva momente mai târziu, echipajul francez anunță faptul că nu mai poate decola și că dorește să se întoarcă în zona de parcare. Piloții sunt apoi instruiți de către controlor să ruleze pe întreaga lungime de 3,5 kilometri a pistei, datorită faptului că ieșirile rapide V și W, care se află la jumătatea acesteia, nu au fost încă deszăpezite.

În timpul rulajului, pilotul francez informează turnul despre faptul că a avut o defecțiune la motor de tip ”engine flameout” în timpul holding-ului pentru RWY 08L și că are rugămintea ca personalul aeroportului să inspecteze pista pentru a vedea daca avionul nu a pierdut cumva piese din motor și dacă din acesta nu iese fum. În final, aeronava Air France părăsește pista.

Informații privind faptul că aeronava ar fi fost de tip Airbus Industrie A321 nu au putut fi confirmate.

Iată în continuare o scurtă cronologie a evenimentului, precum si transcrierea convorbirilor dintre piloți și turnul de control al Aeroportului Otopeni:

Minutul 09:25

Air France 1889[…] good afternoon, Air France One Eight Eight Nine, ready for departure

Turn de ControlAir France One Eight Eight Niner, hold short Zero Eight Left […]

Air France 1889Hold short, Zero Eight Left, Air France One Eight Eight Niner

Minutul 11:00

Turn de Control: Air France One Eight Eight Niner, line-up and wait Zero Eight…Left.

Air France 1889: Line-up and wait, Zero Eight Left, Air France One Eight Eight Niner

Minutul 11:41

Air France 1889: Air France One Eight Eight..hmm..One Eight Eight Nine, we’ve got an engine failure, we stopped on the taxiway

Turn de Control: Roger Air France One Eight Eight Niner!

Turn de Control: Air France One Eight Eight Niner, do you need assistance?

Air France 1889: I don’t think so, Air France One Eight Eight Nine..huh..but..if you want we can enter runway and back on the runway […]

Turn de Control: That will take about three minutes…actually, do you think you can resolve the problem in three minutes, would that be OK?

Air France 1889: Negative, we’ll have to call Paris, repair it’s not possible.

Turn de Control: Roger Air France One Eight Eight Niner…Enter the runway and vacate via Oscar.

Air France 1889: Air France One Eight Eight Niner, we enter the runway and we vacate…at the end of the runway Oscar

Turn de Control: That’s correct.

Min 14:34

Air France 1889: Air France One Eight Eight Nine, from your position, are you able to see if you’ve got smoke on the…on the Engine Number One? The left engine.

Turn de Control: Engine Number One, stand-bye.

Tarom ???Report from Tarom who was behind him?

Turn de Control: Deci…dacă vedeți ceva de la motorul numărul unu

Tarom ???: Yes, it has some light smoke and something is missing

Turn de Control: Did you hear that Air France One Eight Eight Niner?

Air France 1889Air France One Eight Eight Nine, to…we go to the end of runway, we need full [neinteligibil] to taxi, to vacate the runway

Turn de Control: No problem Sir, OK to the end of the runway […]

Min 17:14

Turn de Control, Air France One Eight Eight Niner, your stand will be Two Seven Zero

Air France 1889: Two Seven Zero, Air France One Eight Eight Niner

Min. 18:30

Air France 1889Tower, Air France One Eight Eight Nine

Turn de Control: Go ahead!

Air France 1889Air France One Eight Eight Nine, in fact…ahmm..our technical problem..ahmm…we had an *engine flameout…when we were at the holding point November. So could you please inspect the holding point November in case we loose something from the engine?

(*engine flameout = defecțiune survenită la un motor de tip jet, provocată de stingerea flamei în camera de ardere)

Turn de ControlRoger that!

Air France 1889Thank you!

Minutul 20:36

Turn de Control[…] there…you are going to start the engines there? You need to be towed?

Air France 1889Tower..ahmm..we will taxi on only one engine

Turn de ControlRoger, Air France One Eight Eight Niner

Minutul 22: 48

Turn de ControlAir France One Eight Eight Niner

Air France 1889Tower, Air France One Eight Eight Nine, go ahead

Turn de ControlSo you cannot continue taxi from that point, to go on?

Air France 1889Yes..we can continue taxi, confirm the new parking, Two Zero Seven, confirm.

Turn de Control: Confirm Air France One Eight Eight Niner, and [neinteligibil] taxi instructions contact 121.7

Air France 1889121.7, bye-bye

(sfârșitul convorbirilor Air France 1889 – Turn de Control)

Condițiile meteorologice de pe Aeroportul Otopeni din ziua de 27 ianuarie 2014, au fost următoarele:

LROP 271400Z VRB01KT 2000 -SN BR FEW005 BKN018 M05/M06 Q1005 58950294 08990393 NOSIG




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)