Sukhoi Su-35 a amuțit publicul la ediția din 2013 a Le Bourget/Paris Air Show

Click pe poză pentru un video realizat de către Aviatia.ro cu evoluția Sukhoi Su-35 la Paris Air Show 2013

Avionul de vânătoare rusesc Sukhoi Su-35 a amuțit publicul la ediția din 2013 a Le Bourget/Paris Air Show, demonstrând pentru prima oară într-un spațiu aerian străin capabilitățile sale avansate de manevră. Construit pentru Forțele Aeriene Ruse, avionul de vânătoare multirol Su-35 este destinat să concureze, ca viteză și manevrabilitate, cu avionul american de generația 5-a, F22-Raptor. Propulsat de motoare Luylka AL31FM, avionul atinge o viteză maximă de 2.400 km/oră și poate zbura pe o distanță maximă de 3.600 de kilometri. În vreme ce viteza și distanța de zbor maxime sunt elemente importante ale unui avion de vânătoare modern – mai ales atunci când Rusia încearcă să concureze cu țara ce deține cea mai mare flotă de portavioane din lume – ceea ce scoate un avion de vânătoare în evidență este manevrabilitatea sa. Iar Su-35 deține așa ceva, chiar în exces. Click pe link pentru un video cu evoluția avionului Su-35 la Paris Air Show (secvență din reportajul realizat de către Aviatia.ro)

Cheia manevrabilității fenomenale a Su-35’s vine din modul în care își poate schimba orientarea jetului de propulsie de la motor. Cunoscută drept propulsie dirijată (engl. ”thrust vectoring”), această tehnologie oferă Su-35 mai mult control asupra vitezei unghiulare și a altitudinii. Pentru a își demonstra avansul tehnologic în cazul motoarelor, Su-35 a uluit participanții la Paris Air Show executând una dintre cele mai spectaculoase evoluții acrobatice pe care le poate realiza un avion: Cobra lui Pugaciov.

În această manevră, avionul își reduce viteza și ridică botul până ajunge la o atitudine verticală – două lucruri pe care majoritatea piloților știu că nu au voie niciodată, dar niciodată, să le facă. Proiectanții Su-35 sunt de altă părere. În loc să se angajeze și să se prăbușească, tehnologia de dirijare a propulsiei îi permite să se deplaseze pe orizontală, menținând o altitudine constantă.

În următorii ani, Sukhoi intenționează să construiască 48 de aeronave Su-35 pentru Forțele Aeriene Ruse. Deși este un avion extrem de avansat tehnologic, până acum nu s-a bucurat de prea multe comenzi. Vine la prețul de 40 de milioane de dolari. Cu toate acestea, după evoluția fantastică de la Paris și comparând costul de doar 40 de milioane de dolari cu acela al F-22 Raptor, de 150 de milioane de dolari, este posibil ca mulți generali ai forțelor aeriene din diverse țări să îi acorde o șansă.

Pentru o galerie foto completă cu participarea Aviatia.ro la Paris Air Show 2013, dați click aici




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)