Patru senatori ai Partidului Național Liberal cer urgent modificări ale Codului Aerian al României




cover

O propunere legislativă privind modificări la articole ale Codului Aerian al României a fost inițiată de către Senatorul PNL-Covasna Marius Lucian Obreja, președinte al Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională și recent înregistrată la Senat cu numărul B240/2016, de către senatorii PNL Boboc Cătălin, Mihai Cristian-Dănuţ, Neculoiu Marius și inițiatorul Obreja Marius Lucian. Cei patru politicieni liberali au cerut dezbaterea propunerii lor legislative în regim de urgențăîn plenul Senatului. (citește cererea aici în format PDF)

Noul Cod Aerian, în cazul în care el primește avizul legislativ, ar putea arăta astfel.

Un aspect interesant este și faptul că prin Capitolul II – Administrarea aviației în România, articolul 6, paragraful (4), noul Cod Aerian ar putea permite Autorității Aeronautice Civile Române (AACR) să își delege atribuțiile privind certificarea aeronavelor civile ultraușoare motorizate, a parașutelor utilizate de personalul aeronautic civil, a turnurilor de parașutism și a aparatelor de lansare la zbor-automosoare precum și a personalului aeronautic civil care le deservește și/sau exploatează și supravegherea menținerii condițiilor asociate documentelor de certificare emise, către terțe entități care își asumă responsabilitatea acțiunilor efectuate.

Delegare1 Delegare2

În anul 2006, prin OMT 1185/2006, o reglementare similară a încercat să permită AACR-ului delegarea atribuțiilor sale de certificare către terțe persoane fizice sau juridice, fapt ce ar fi permis acestora să solicite piloților și proprietarilor de aeronave români tarife mai mari decât cele existente în prezent. Actiunea a fost blocată de AOPA – Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave din România prin publicarea OMT 630/2007.

Ulterior, în luna ianuarie 2013, prin intermediul unui asociații aeronautice din Timișoara condusă de către o parașutistă sportivă și cu implicarea directă a directorului  CIAS – Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile din România, s-au trimis la AACR și la Ministerul Transporturilor scrisori de intenție privind preluarea de către această asociație a activităților de certificare care în acel moment erau responsabilitatea Aeroclubului României. Acțiunea de ”privatizare” a certifcărilor aeronautice a fost blocată din nou de către AOPA, în scopul protejării piloților privați și proprietarilor de aeronave români de posibile abuzuri administrative și tarife mult prea ridicate.

Adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere
Adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere

Cererea a ajuns și pe masa Ministrului pentru relația cu Parlamentul, Ciprian Bucur.

MinistruRelatieParlament
Adresa pentru aviz la Consiliul legislativ, Guvern, Consiliul economic şi social

Modificările solicitate de către cei patru politicieni liberali vor avea efecte în următoarele secțiuni ale unor capitole din Codul Aerian:

Cap I. Prevederi Generale (modificat)
Cap II. Administrarea aviației în România (modificat)
Cap III. Spațiul aerian național (modificat)
Cap IV. Naționalitatea și drepturile asupra aeronavelor (modificat)
Cap. V. Aerodromurile (modificat)
Cap VI. Personalul aeronautic (modificat)
Cap VII. Operațiuni aeriene civile (modificat)
Cap. VIII. Protecția mediului (modificat)
Cap. IX. Siguranța zborului (modificat)
Cap. X. Securitatea aviației civile (modificat)
Cap. XII. Căutarea și salvarea aeronavelor (modificat)
Cap. XIII. Investigația privind siguranța în aviație (modificat)
Cap. XIV. Sancțiuni (modificat)
Cap. XV. Dispoziții generale (modificat)

Aviatia.ro vă prezintă mai jos expunerea de motive a inițiatorilor, alături de principalele modificări propuse:

Expunere de Motive - 1 Expunere de Motive - 2 Expunere de Motive - 3 Expunere de Motive - 4 Expunere de Motive - 5 Expunere de Motive - 6 Expunere de Motive - 7 Expunere de Motive - 8 Expunere de Motive - 9

Derularea procedurii legislative a fost următoarea:

26 Aprilie 2016 – Înregistrare la Senat pentru dezbatere cu nr. B240/2016
3 Mai 2016 – Trimis pentru aviz la Consiliul legislativ (termen: 02.06.2016)
3 Mai 2016 – Trimis pentru punct de vedere la Guvern