Instalarea incorectă a software-ului de control al motoarelor a provocat accidentul aeronavei Airbus A400M în Spania




Instalarea incorectă a software-ului de control al motoarelor a provocat accidentul aeronavei Airbus A400M în Spania, pe 9 mai, a declarat un înalt oficial Airbus Group.

Într-un interviu acordat ziarului financiar german” Handelsblatt”, Chief Strategy Officer-ul companiei Airbus, Marwan Lahoud, a spus că instalarea incorectă a avut loc în timpul asamblării finale a aeronavei, fapt care a condus la funcționarea defectuoasă a motoarelor și a rezultat într-un accident tragic, cu victime.

Lahoud a mai adăugat că datele extrase din înregistratorul de date de zbor (FDR) în această săptămână și analizate de către inginerii Airbus au confirmat ipoteza internă că nu a existat nici o problemă fizică cu aeronava.

„Cutiile negre atesta faptul că nu exista defecte mecanice [ale aeronavei, n. red.], dar avem o problemă serioasă de calitate în asamblarea finală”, a declarat Lahoud pentru ziarul german.

Informația a apărut la două zile după CEO-ul Airbus Tom Enders a criticat agențiile spaniole pentru reținerea datelor de zbor.

„Ne-am dori să vedem și noi la Airbus datele respective și să comparăm cu ipoteza noastră, să acționăm rapid pentru a înțelege cauzele accidentului, astfel încât aeronavele noastre poate ajunge înapoi în aer, la zbor”, a declarat el acţionarilor la Adunarea Generală Anuală a societății ce a avut loc la Amsterdam pe 27 mai 2015.

Patru angajați ai Airbus Defense and Space și-au pierdut viața atunci când MSN23, un avion Airbus A400M destinat forțelor aeriene turce, s-a prăbușit în timpul primului zbor de testare lângă Aeroportul San Pablo la Sevilla (Spania).

Aeronava a suferit probleme tehnice la scurt timp după decolare și a avut ulterior un impact catastrofal cu solul pe terenurile agricole aflate chiar la nord de aeroport.

Ipoteza privind cauza accidentului a determinat compania Airbus să trimită un Alert Operator Transmission, pe 19 mai, la cinci forțe aeriene cu A400M în dotare, prin care a solicitat tuturor operatorilor să efectueze controale specifice, o singură dată, la unitățile electronice de control (ECU) montate pe fiecare motor al avionului, înainte de zborul următor.

Pentru Airbus, concluziile vor veni ca o uşurare, deoarece o problemă mecanică a aeronavei sau în motoarele Europrop International TP400 ar fi dus la întârzieri costisitoare.

Dar vor putea trece mai multe zile înainte ca operatorii Airbus A400M să fie mulțumiți cu cauza probabilă anunțată de Airbus și să revină la exploatarea acestui tip de aeronavă.

Dintre cele cinci forțe aeriene ce operează A400M, doar Franța a continuat să își zboare flota de șase avioane. Germania, Malaezia, Turcia și Marea Britanie sunt încă în etapa de întrerupere a operațiunilor de zbor.

Momentan, autoritățile spaniole interzic companiei Airbus să testeze în zbor orice aeronavă nou ieșită de pe linia de producție, și permit doar testele de zbor ale prototipurilor.