Bacău: Flotila 95 Aeriană a realizat un spectacol aviatic dedicat Centenarului aviaţiei militare române

Flotila 95 Aeriană Bacău, în parteneriat cu Prefectura, Consiliul Judeţean, Primăria şi Aerostar, a marcat, sâmbătă, Centenarul Aeronauticii Militare Române printr-un miting aviatic. O asistenţă formată din mai bine de 3.000 de băcăuani şi oaspeţi ai organizatorilor, între care şi 20 de cadeţi americani, piloţi şi paraşutişti aflaţi în stagiu de pregătire de trei săptămâni la unităţile militare specializate din Bacău, precum şi specialişti de la firma de aeronautică Fokker, cea care dezvoltă pe platforma industrială Aerostar un program de producere de componente de aviaţie, a urmărit prezentate la sol, iar apoi în cadrul unor evoluţii de zbor aeronave din înzestrarea Forţelor Aeriene Române, MIG 21 Lancer, IAR 21 Şoim, IAR 330 SOCAT, Spartan, Hercules, elicoptere Puma SOCAT, dar şi diverse aparate de zbor aparţinând operatorilor civili din ţară.

Piloţi al căror profesionalism s-a cizelat în programe de pregătire ce au inclus între 600 şi 2.000 de ore de zbor şi participări la exerciţii de cooperare importante desfăşurate în statele NATO – Norvegia, Italia, Scoţia, Bulgaria, România – au încântat un public entuziast. Corolarul evenimentului l-a constituit, însă, virtuozitatea programului prezentat de generalul de flotilă aeriană Cătălin Băhneanu. Aflat la manşa unui MIG 21 Lancer, acesta l-a „testat” pentru spectatori, într-o evoluţie ce a stârnit aplauze, dar şi sunete de uimire, mai toate posibilităţile tehnice ale acestui avion de vânătoare modernizat la Aerostar Bacău pentru fi compatibil cu cerinţele integrării în programele specializate ale NATO.

,,Este un aparat de zbor de care sunt puternic legat pentru că îmi oferă posibilitatea de a realiza în zbor misiuni din cele mai dificile. Este un „armăsar” nărăvaş, deloc comod, dar căruia îi place să fie ,,strunit” de cei îndrăgostiţi de zbor la mare viteză. Este un avion ce îşi îndeplineşte foarte bine misiunea pentru care a fost gândit şi realizat de specialişti, între care cei din Bacău au avut un rol important”, a explicat, în exclusivitate pentru AGERPRES generalul pilot. Gheorghe Damaschin, director general adjunct al Aerostar, s-a arătat ,”bucuros şi mândru” că firma băcăuană „a contribuit astfel la continuitatea aviaţiei militare româneşti într-o perioadă când aceasta părea să intre într-o ,,ceaţă” de interes pentru autorităţi”.

Evoluţiile aeriene ale aparatelor de zbor au fost întregite de efectuarea unui exerciţiu demonstrativ de căutare şi salvare, cu participarea paraşutiştilor militari, de salturi cu paraşuta la punct fix, precum şi de o expoziţie restrospectivă cuprinzând avioane din dotarea armatei române după cel de-al doilea război mondial.

,,Piloţii şi paraşutiştii au pregătit cu pasiune şi bucurie acest eveniment în dorinţa de a arăta public modul lor de pregătire şi profesionalismul, performanţele la care au ajuns. Publicul a putut observa la prezentarea după evoluţie efortul, pe feţele transpirate ale piloţilor, depus la manşe, dar şi faptul că erau cu adevărat emoţionaţi că tehnica lor a fost admirată de băcăuani. Credeţi-mă, îi cunosc bine, erau foarte emoţionaţi şi bucuroşi pentru ceea ce au făcut în zbor” a declarat în exclusivitate pentru AGERPRES comandorul Valerică Vrăjescu, comandantul Flotilei Aeriane 95 Bacău.

El a ţinut să mulţumească ,”în mod special” piloţilor civili care au venit la acest miting aviatic „din proprie iniţiativă, fără nici o recompensă materială, într-un gest de solidaritate cu sărbătoarea aviatorilor militari”.

La rândul său, generalul Gheorghe Moraru, primul comandant al Centrului de Instrucţie al Aviaţiei înfiinţat în 1968 la Bacău, într-o declaraţie făcută în exclusivitate pentru AGERPRES s-a arătat ,,fericit şi optimist” pentru că instituţia pe care a condus-o ,,a repus în recoltă seminţele tradiţiei interbelice cu rezonanţe în lume, brusc, brutal şi nedrept întreruptă”, dar care ,”oferă astăzi roade ce se văd în perfomanţa aviatică militară românească recunoscută la nivel internaţional”.

Înfiinţată în vara anului 1920, actuala Flotilă 95 Aeriană Bacău, după ce în 1968 s-a transformat în Centrul de Instrucţie al Aviaţiei, asigurând trecerea tinerilor piloţi români pe avionul supersonic MIG 21, dar şi perfecţionarea pregătirii cadrelor aviaţiei militare pentru diferite funcţii şi specialităţi necesare acesteia, concomitent cu asigurarea îndeplinirii misiunilor specifice unei unităţi de aviaţie luptătoare, a căpătat în august 1995 destinaţia de asigurare a pregătirii şi ducerii acţiunilor de luptă pentru aviaţia de vânătoare şi bombardament.

Flotila 95 Aeriană a asigurat, apoi, logistic, zborul avionului MIG 21 Lancer încă din faza de cercetare şi testare la Aerostar Bacău. În această unitate s-au instruit, în vederea trecerii pe avionul MIG 21 Lancer, toţi piloţii de vânătoare din ţară.

(Sursă: AGERPRES (autor: Cornel Cepariu, editor: Mihai Simionescu)




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)