HONDAJET HA-420 ESTE ÎN PREZENT CEL MAI CĂUTAT AVION DE AFACERI

Cum l-a ajutat un „Evrica!” aeronautic pe Michimasa Fujino să salveze proiectul avionului HondaJet, cel mai de succes avion de afaceri

Michimasa Fujino, CEO-ul HondaJet, lângă macheta HA-420

Accesoriile pe care le poartă Michimasa Fujino oferă un indiciu pentru stilul său în viață: un Rolex Sky-Dweller și o pereche de ochelari de vedere cu ramă neagră Ray Ban, o versiune personalizată a modelului Aviator. Fujino a fost întotdeauna un fan al aviației. Crescut în Hirosaki, un oraș în apropierea vârfului nordic al insulei Honshu, arunca de mic avioane de hârtie pe fereastra apartamentului familiei sale de la etajul al patrulea. Astăzi, el este Președintele și CEO-ul companiei Honda Aircraft, divizia americană de aviație a corporației Honda Motor Company.

Înființată în 2006, după 20 de ani de cercetare secretă, primul – și până în prezent singurul – produs este un business jet ușor ce poate transporta șase pasageri. HondaJet HA-420 a sosit cu întârziere în lumea turbulentă a industriei de producție a avioanelor de afaceri – prima livrare a avut loc în anul 2015 după aproape 30 de ani de muncă de cercetare-dezvoltare – dar a avut un impact revoluționar în ”stil iPhone” asupra industriei, uluind alți designeri ai concurenței, câștigând premii pentru inovațiile tehnice și amenințînd liderul pieței, Cessna.

Anul trecut, HondaJet a depășit modelele Cessna, devenind cel mai bine vândut model din clasa sa. „Scopul nostru este să fim numărul unu în vânzarea business jet-urilor ușoare”, ​​spune Fujino, legânând ușor un model miniatural al lui HA-420 ca pe un copil – avion care, pentru el, este chiar ”copilul” său. Veteranul firmei Honda este implicat în incursiunea companiei în industria de aviație încă de când programul a fost înființat în anul 1986.

Motivele de laudă din industrie au crescut neîncetat de la lansarea HondaJet HA-420. La sfârșitul anului trecut, conglomeratul american General Electric și-a păstrat avioanele Honda în timp ce a eliminat din flotă toate modelele Gulfstream și Embraer. Apoi, în luna februarie, Honda Aircraft a anunțat cea mai mare comandă până în prezent: 16 avioane pentru o companie franceză de aero-taxi care își înlocuiește flota actuală de 15 Cessna Citation Mustang.

INTERVIU CNBC TV cu Michimasa Fujino

Cu toate acestea, Fujino nici o companie nu reprezintă un client tipic pentru avioanele de tip entry-level, care au un preț relativ modest de 4 milioane de euro: „Cumpărătorul tipic de HondaJet este, în general, proprietarul unei întreprinderi mici și mijlocii, el este cel care care administrează compania. El înțeleg importanța eficienței și a timpului. „

Cel de-al 100-lea avion HondaJet a ieșit din linia de producție în luna mai. Fujino supraveghează 1.800 de angajați în Greensboro, Carolina de Nord, o creștere importantă față de cei 40 de angajați cu care a început în 2006 (dar totuși o fracțiune din numărul total de 212.000 de lucrători din întreaga lume).

Ca atare, japonezul de 57 de ani a trebuit să-și adapteze stilul de conducere. Dacă la 40 de lucrători avea timp să-i cunoască pe fiecare dintre ei, acum vorbește direct cu șefii departamentelor. Cu toate acestea, el încă mai coboară în hala de producție între muncitori, „pentru a înțelege realitatea”. Echipa sa de directori este formată din șapte americani, doi japonezi și trei europeni. Acest mix cultural oferă o combinație cu efecte pozitive: „Americanii ar putea să nu acorde atât de multă atenție detaliilor ca și japonezii, dar odată ce un obiectiv este stabilit, ei au puterea de a realiza”.

Cultură corporatistă americană din Greensboro este o lume diferită față de sediul Honda din Tokyo. „De fiecare dată când fac o călătorie de afaceri în Japonia, trebuie să mă schimb”, spune Fujino, al cărui costum de executiv este asortat cu o cămașă gri închisă și fără cravată. „Nu ar trebui să spun asta”, adaugă el râzând.

ZBOR DEMONSTRATIV cu HondaJet HA-420

În ciuda separării geografice a diviziei Honda Aircraft față de sediul central din Tokyo, și a mărimii reduse, „start-up-ul” Honda are un efect uriaș asupra gigantei firme-mamă. Avionul HondaJet este acum prezentat ca fiind produsul de referință al companiei Honda Motor Company. La urma urmei, un avion elegant, un adevărat ”state-of-the-art” ce întruchipează, fără îndoială, sloganul corporativ – „Puterea viselor” (“The power of dreams” ) – mult mai mult decât o mașină de familie la relanti lângă școliile din suburbii.

Într-adevăr, HondaJet reprezintă încununarea visului fondatorului Honda, celebrul Soichiro Honda, un pasionat de aviație care a pilotat avioane la o vârstă foarte înaintată, dar a murit înainte ca departamentul său de cercetare să poată dezvolta un avion viabil din punct de vedere comercial. Fujino lucra la proiectul secret de aviație la sediul din Tokyo, atunci când a avut singura „întâlnire”, accidentală, cu legenda vie a companiei. Aflându-se la toaletă, un bărbat în vârstă purtând o cămașă hawaiană cu flori a intrat pe ușă. „Șeful meu mi-a spus să nu vorbesc niciodată cu dl. Honda despre proiectul avionului nostru, pentru că era înnebunit după avioane și și-ar fi anulat ieșirea la pensie dacă ar fi aflat că facem cercetare-dezvoltare pentru un astfel de proiect.” Fujino a tăcut mâlc. Cât de mult este Fujino un inginer și cât de mult un designer? „Probabil 50-50”, spune un absolvent de inginerie aeronautică care s-a alăturat echipei Honda de la Universitatea din Tokyo, și care intenționa inițial să proiecteze mașini sport. „Am vrut să proiectez avioane avansate care captează imaginația oamenilor – HA-420 este o mașină sport care zboară.”

Cea mai mare inovație cu care vine business jet-ul este poziția celor două motoare deasupra aripilor. Momentul ”becului aprins” de tip ”evrica!” al lui Fujino a avut loc în 1997, când se afla acasă la Tokyo, în urma anulării proiectului de către Honda, după prima tentativă de zbor a prototipului. Fujino îi convinge pe membrii consiliului de administrație să reia proiectul – cu noua idee de amplasament pentru motoare – și să îi finanțeze patru ani de cercetare în acest scop. Patru ani mai târziu Fujino s-a întors în Carolina de Nord, stabilind o bază permanentă, iar astăzi lăudatele sale idei și performanțe tehnice contribuie la o listă lungă de specificații de cea mai bună calitate, de la accelerare și viteză de croazieră până la o cabină mai spațioasă, o călătorie mai silențioasă și o eficiență sporită a consumului de combustibil.

Brevetul Honda Aircraft cu privire la designul motorului pe aripă se încheie anul viitor. Deci, ce proiecte noi lucrează echipa lui? Fujino nu menționează ceva specific, dar cel mai probabil va fi o aeronavă comercială. „Proiectarea și certificarea aeronavelor comerciale este unul dintre cele mai dificile procese, deoarece aceste avioane au cerințe foarte ridicate de siguranță”.

Și la nivel personal? Cariera lui Fujino până în prezent a fost consumată de HondaJet; un plan de a-și obține licența de pilot a fost amânată timp de trei decenii, așteptând acum până la pensionare. Și-ar dori să proiecteze o mașină sport și un ceas, o altă pasiune personală. Dar gândurile lui se îndreaptă către învâțământ. „Dacă am ocazia, vreau să-mi transmit experiența mea generației următoare”.

CV-ul lui Michimasa Fujino:

1984 – Se alătură departamentului Honda de Cercetare-Dezvoltare direct din universitate.
1986 – Se mută în SUA pentru a lucra la planul HondaJet. Călătoria cu avionul către Statele Unite, la vârsta 26 de ani, reprezintă și primul zbor din viața sa.
1996 – Honda anulează proiectul de avion
1997 – După ce a venit cu ideea inovativă a motorului, Fujino îi convinge pe membrii consiliului să reia proiectul și să finanțeze patru ani de cercetare
2001 – Revine în SUA pentru a stabili o bază permanentă
2006 – Înregistrează compania Honda Aircraft
2015 – Este lansat avionul de afaceri HondaJet HA-420




ADAUGA COMENTARIU (autentificare cu contul de Facebook)